پرش لینک ها

انتخاب روغن موتور مناسب خودرو شما

انتخاب روغن موتور مناسب می تواند کار سختی باشد. روغن موتور مناسب می تواند از خوردگی و گرمای بیش از حد جلوگیری کند تا خودروی شما در سال های آینده در بهترین حالت خود کار کند. اما روغن موتور اشتباه ممکن است ماشین یا موتورسیکلت شما را سریعتر از حد نیاز خراب کند و به تعمیرات مکرر نیاز داشته باشد.

برای انتخاب روغن موتور خوب باید به 2 چیز بر روی بسته بندی روغن موتور دقت نمایید:

1-انتخاب سطح کیفیت مناسب:

خوشبختانه سازمان هایی برای نظارت بر صنعت روغن موتور و تعیین استانداردهایی برای مشخصات روغن موتور وجود دارند. این استانداردها می‌توانند به رانندگان کمک کنند تا نحوه انتخاب روغن موتور را بیاموزند و به خودروسازان اجازه دهند تا بهترین روغن‌ها را برای موتورهایشان تأیید کنند.

موتورهای امروزی مملو از ویژگی‌هایی هستند که به‌ویژه برای بهبود راندمان و قدرت موتور شما طراحی شده‌اند و هر ساله فناوری جدیدی توسعه می‌یابد. برای اینکه از ویژگی هایی مانند تزریق مستقیم و سیستم های توربوشارژ مدرن بهره ببرید، به روغن موتوری نیاز دارید که به خوبی مجهز باشد تا عملکرد را به حداکثر برساند و در عین حال عمر موتور شما را طولانی تر کند.

هنگام خرید روغن موتور، ممکن است حروف گیج کننده زیادی مانند API، ILSAC، JASO یا ACEA روی برچسب هر محصول مشاهده کنید. اینها اصطلاحات صنعتی نیستند که شما را گیج کنند – آنها مخفف سازمانهایی هستند که صنعت روغن موتور را نظارت می کنند و استانداردهایی را برای مشخصات روغن موتور تعیین می کنند. این مشخصات به رانندگان و سازندگان خودرو اجازه می دهد تا عملکرد و کیفیت روغن موتور را بدانند.از آنجایی که صنعت خودرو همیشه در حال پیشرفت است، این آژانس ها نیز نیازمندی های خود را توسعه می دهند.

کیفیت روغن موتور در API برای محصولات بنزینی با SX نمایش داده میشود که X  هر چه از حروف A به سمت Z برود، کیفیت روغن بالاتر میشود، به عنوان مثال روغن موتور SJ از روغن موتور SG کیفیت بالاتری دارد، همچنین برای محصولات دیزلی با CX نمایش داده میشود که X  هر چه از حروف A به سمت Z برود، کیفیت روغن بالاتر میشود، به عنوان مثال روغن موتور CF از روغن موتور CD کیفیت بالاتری دارد

آخرین استاندارد کیفیت روغن موتور که باید جستجو کنید

برای همگام شدن با صنعت خودرو که به سرعت در حال توسعه است، این کمیته ها به طور منظم استانداردهای خود را به روز می کنند تا منعکس کننده پیشرفته ترین پیشرفت ها در خروجی موتور، بهره وری سوخت و کاهش آلایندگی باشند. در اینجا چند مورد از جدیدترین استانداردهایی که هر آژانس باید رعایت کنید و چرا برای وسیله نقلیه شما اهمیت دارد، آورده شده است.

API SP

جدیدترین استاندارد روغن موتور API، API SP، 10 سال پس از نسخه قبلی خود آمد و نقطه عطف مهمی در محافظت بیشتر و کارآمدتر کردن روغن موتورها بود. این امر پس از توسعه هفت آزمایش جدید API برای ایجاد استاندارد سخت‌گیرانه‌تری برای روغن‌های موتور، با توجه ویژه به حفاظت از زنجیر زمان و جلوگیری از LSPI (پیش اشتعال با سرعت کم) انجام شد – دو ویژگی که برای روغن‌های موتور مدرن اهمیت فزاینده‌ای دارند.

استاندارد API SP کاملاً سازگار با استاندارهای قبلی است و تمام استانداردهای قبلی آنها را پوشش می دهد و الزامات جدیدی را در حفاظت و عملکرد روغن موتورهای امروزی ارائه می دهد.

پس بالاترین سطح کیفیت روغن موتور در حال حاضر SP میباشد.

حداقل کیفیت لازم سازگار با موتور و سیستم اگزوز خودرو شما توسط سازنده خودرو معرفی گردیده و در انتخاب کیفیت روغن موتور مناسب دقت لازم صورت پذیرد.

2-انتخاب ویسکوزیته یا گرانروی مناسب:

موتورهای هر مدل خودرو از نظر ظرفیت سرعت، دما و ظرفیت بار متفاوت هستند ،  بنابراین ویسکوزیته روغن موتور مورد نیاز برای هر نوع موتور متفاوت است و سازندگان خودرو ویسکوزیته روغن سازگار با موتور را معرفی و آن را در دفترچه راهنمای خودرو درج نموده اند. استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته بالاتر از آنچه در دفترچه راهنما توصیه شده است ممکن است به دلیل فشار بیش از حد باعث کاهش قدرت شود. برعکس، اگر روغن موتور با ویسکوزیته کمتر از مقدار توصیه شده استفاده شود، ممکن است لایه روغن کافی تشکیل نشود. در نتیجه ممکن است ساییدگی یا خراش هایی در داخل موتور ایجاد شود که در نهایت منجر به شکستگی بین مولکول های روغن موتور و کم شدن فواصل تعویض روغن می شود؛ لذا سعی کنید مطابق ویسکوزیته اعلامی از سوی سازندگان خودرو، روغن موتور خریداری کنید و از تغییر زیاد آن بپرهیزید (مثلا اگر روغن موتور پیشنهادی سازنده خودرو SAE 20W50 باشد از ریختن 5W30 به درون موتور خود به طور جد اجتناب کنید)لطفا توجه نمایید روغن 5W30 به نسبت روغن موتور 20W50 به مراتب خیلی گرانتر است ولی مناسب خودرو شما نیست.

از طرفی مطابق حدود مجاز استاندارد API ، مقدار تبخیر مجاز 10W40، 1.5 برابر مقدار تبخیر مجاز SAE20W50 میباشد و کلیه تولیدکنندگان روغن موتور موظف به رعایت این حدود مجاز میباشند؛ اگرچه این مقدار حد مجاز استاندارد بوده و روغن موتور تولیدی هر کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت است و میتوان این مقدار را در کاتالوگ هر محصول جست و جو کرد.

 اگر در دفترچه راهنمای خودرو شما SAE 20W50 قید گردیده سعی کنید از روغن موتور SAE10W40 در خودرو خود استفاده نکنید چون:

  • تبخیر روغن موتور بیشتر از روغن موتور 20W50 است.
  • باعث افزایش سایش قطعات موتور شما میگردد.
با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه تعمیرات بالا، برای یکبار دفترچه خودروی خود را باز و در قسمت مشخصات فنی موتور درجه کیفیت و مقدار گرانروی موتور خود را تماشا کنید و به یاد داشته باشید استفاده از درجه کیفیت بالاتر  با توجه به استانداردهای سختگیرانه تر ،موتور عملکرد بهتری دارد( یعنی اگر در دفترچه خودرو شما نوشته شده SL مناسب میباشد، میتوانید کیفیت های بالاتر مانند SM , SN نیز درون موتور خود با خیال راحت بریزید) ولی در انتخاب درجه ویسکوزیته(گرانروی) سعی کنید همان مقدار توصیه شده توسط سازنده موتور را خرید و استفاده نمایید. 
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.